Beweging in Ontwikkeling kindercoaching en ouderbegeleiding

Chronisch pijn: wat is dat eigenlijk?

Inhoudsopgave

Acute of chronisch pijn

Wanneer spreken we van acute pijn en wanneer van chronisch pijn?

Je kind is thuisgekomen na sport en heeft een botsing met de tegenstander gehad. Een harde knal met de hoofden tegen elkaar. Er is hoofdpijn en een dikke bult en verder is het oké met je kind. Deze pijn noemen we acute pijn.

Pijn beschermt ons. Je stopt namelijk met sporten, gaat naar huis en doet rustig aan tot het over is. Pijn heeft een belangrijke functie. Je gaat over tot ACTIE. Een actie, in dit geval rust nemen om je lijf te laten herstellen.

Herstellen van pijn
Afhankelijk van de soort blessure duurt het herstel kort of lang.
Zo herken je vast wel wat er gebeurt als je je vinger verbrand aan de oven. Je trekt razendsnel je hand terug en zo voorkom je verdere schade. Een paar dagen later voel je het nog een beetje branden maar al snel doe je alles weer.
Of…. je blesseert je enkel. Je hebt hem verzwikt tijdens een potje voetbal. Dit herstel duurt wat langer. Gemiddeld een week of zes en je kunt weer helemaal meedoen.

Tot zo ver is er niks (geks) aan de hand.

Maar wat als de pijn langer duurt?
De 6 weken van de enkelblessure is al lang voorbij maar je kind voelt nog steeds pijn. Of de dokter geeft aan dat de hersenschudding echt over is maar je kind heeft nog steeds hoofdpijn en kan niet tegen het felle licht en daardoor mist ze school.

Als de pijn:
– langer duurt dan je qua herstel zou verwachten
– het al langer duurt dan drie maanden
– het er vrijwel dagelijks is

dan spreek je van chronische pijn. Chronisch betekent dus langdurig.

Hoe vaak komt chronische pijn voor?

Langdurige pijn komt ontzettend veel voor. Bij volwassenen is dat zo’n 18%. In een onderzoek bij schoolgaande kinderen geeft ongeveer 25% aan langdurig pijn te hebben (Perquin et al, 2000).  Dat betekent dat er in een klas met 30 kinderen gemiddeld zo’n 7 kinderen langdurig pijn hebben. Bij kinderen zie je in de puberteit een toename van chronisch pijn. Ook komt het meer voor bij meisjes dan bij jongens.

Wat voor soorten chronisch pijn komen het meeste voor?

  • Pijn aan het houding- en bewegingsapparaat
  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Rugpijn
  • Idiopathische pijn: pijn waar de oorzaak niet van bekend is

Als er voor de chronisch pijn geen oorzaak gevonden wordt, spreken artsen ook wel van SOLK, Somatisch Onvoldoende Verklaarbare Klachten.

Er is sprake van somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK) bij kinderen als aanhoudende lichamelijke klachten beperkingen in het dagelijks functioneren geven en/of er sprake is van lijdensdruk en er bij adequaat medisch onderzoek geen aandoening is gevonden die de klachten voldoende verklaart.

Dit betekent dat niet alleen wordt gesproken van SOLK als bij medisch onderzoek geen aandoening is gevonden als oorzaak van de klachten. Maar ook als er wel een aandoening aanwezig is en de klachten ernstiger, langduriger of functioneel beperkender zijn dan op grond van die aandoening te verwachten is. Zo kan het zijn dat je kind steeds meer last heeft van migraine of niet herstelt na bijvoorbeeld een hevige griep of de ziekte van Pfeiffer en dat de klachten en de impact op het leven van je kind veel heftiger zijn dan je zou verwachten.

Chronisch pijn of langdurig pijn?

In de literatuur zijn er verschillende namen voor chronisch pijn. En dat kan best verwarrend zijn. Zo kun je namen SOLK (Somatisch Onvoldoende Verklaarbare Klachten), ALK (Aanhoudende Lichamelijke klachten), MOK (medisch Onverklaarbare Klachten) tegenkomen als je gaat zoeken naar informatie over chronisch pijn.
Wij praten liever over langdurige pijn. Door het over chronische pijn te hebben geef je aan dat het zo zal blijven terwijl wij er van uit gaan dat het lichaam kan herstellen.

Het ontstaan van chronische pijn

Chronische pijn kan op veel verschillende manieren ontstaan. Bijvoorbeeld na een trauma, operatie of na een doorgemaakte infectie. De oorzaak is al verdwenen maar de pijn blijft bestaan. Ook kan het gebeuren dat je langdurig pijn krijgt zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor is. Het kan dan zijn dat je bijvoorbeeld een tijd lang hebt overbelast zonder dat je dat in de gaten hebt gehad. Of dat je een stressvolle periode hebt meegemaakt en dat je lijf iets minder belastbaar was. In onderstaand filmpje wordt uitgelegd hoe dit werkt.

Belasting en Belastbaarheid

hoe ontstaan blessures en waarom is herstel moeilijk

Geen weefselschade en toch pijn; Hoe kan dat?

Door je hele lijf zitten sensoren. Ze geven boodschappen door aan het ruggenmerg die het weer doorgeven aan de hersenen. Op het moment dat je iets beschadigt in je lijf geeft de sensor dit door en komt het signaal GEVAAR in je brein.  Zoals al eerder benoemd is dit heel helpend als je je bezeert zodat je in actie komt en bijvoorbeeld rust neemt. Je brein beschermt je.

Pijn en het brein

Ons brein speelt een belangrijke rol in hoe we pijn ervaren en of het blijft aanhouden. Dat komt omdat ons brein in de gaten houdt of wij in gevaar zijn of niet. Op het moment dat het brein registreert dat er gevaar is, ook al is er geen schade in het lichaam, voel je pijn. Als je brein registreert dat er geen gevaar is voel je geen pijn, zelfs al er wel schade is. Zo kan het gebeuren dat je gewoon doorsport met een blessure en je na de wedstrijd merkt dat het veel ernstiger is dan je dacht.

In het filmpje Breinalarm! legt Anne-Marije uit hoe ons brein de hele dag screent op gevaar en ons zo beschermt.

Over beschermen met pijn

Als er langer pijn bestaat worden deze sensoren overgevoelig. De communicatie tussen de zenuwen verandert. Ze noemen dit ook wel sensitisatie. Op dat moment gaat je brein je over beschermen met pijn.

Het pijnsysteem blijft actief en wordt gevoeliger. De wond of blessure is allang verdwenen maar toch worden er signalen naar de hersenen gestuurd dat er pijn is. Dit komt doordat er bepaalde pijncircuits actief blijven en de pijndrempel lager wordt door de langdurige prikkeling.

Je kunt dan gaan ervaren dat je veel gevoeliger bent geworden voor bepaalde pijnprikkels. Waar het voorheen geen pijn deed als je je enkel stootte, doet nu een klein tikje ertegen aan al pijn. Dit noem je ook wel hyperalgesie. Ook kan je last hebben van allodynie. Dit betekent dat bijvoorbeeld het aanhebben van een sok al pijnlijk is.

Zo zijn er dus steeds minder prikkels nodig om pijn te ervaren.
In het onderstaande model kun je zien dat de lijn is opgeschoven. Dit wordt sensitisatie genoemd.

hoe ontstaat chronische pijn

Lichte prikkels zoals rustig bewegen kunnen dan al pijn veroorzaken. Doordat bijvoorbeeld het bewegen al pijnlijk is, is de kans groot dat je bewegen gaat vermijden en je lichaam minder sterk wordt. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. De overgevoeligheid neemt toe en je gaat steeds minder doen waardoor de pijn toe kan nemen.

vicieuze cirkel van pijn

In het boek mijn beschermende brein kun je nog veel meer lezen over hoe je brein beschermt met pijn. Het is zowel geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar als hun ouders.hoe je brein beschermt met pijn

Effect van chronisch pijn op kwaliteit van leven

Chronisch pijn kan een groot effect hebben op de kwaliteit van leven van je kind en jullie gezin. Bekend is dat hoe intenser de pijn is hoe meer effect het heeft op de kwaliteit van leven.

Je kind kan misschien minder goed meedoen met sport of niet meer naar school gaan. Ook kan het gebeuren dat hij minder aan sociale activiteiten mee gaat doen. Of dat hij juist aan alles mee blijft doen en daar een hoge prijs voor betaalt, namelijk nog meer pijn of hij zit helemaal niet meer lekker in zijn vel en is snel geïrriteerd of somber.

Binnen je gezin herken je misschien dat door de pijn je als ouders soms niet weet waar je goed aan doen. Juist wel naar sport of thuisblijven? Lang uit laten slapen omdat rust belangrijk is of juist op tijd opstaan. Ook kan het gebeuren dat door de pijn je kind een korter lontje heeft en de andere gezinsleden op eieren lopen om de sfeer in huis goed te houden.

Grip op pijn; waar te beginnen?
Omdat de impact zo groot kan zijn op een kind en zijn familie op zowel fysiek, sociaal als emotioneel gebied is het van groot belang dat er snelle diagnose en begeleiding komt.

Bij deze begeleiding is een brede blik noodzakelijk.
Ze noemen dit ook wel begeleiding vanuit een biopsychosociaal model.
Op deze manier wordt er niet alleen gekeken naar de biomedische factoren maar ook naar de sociale en psychische factoren die van invloed kunnen zijn op de langdurige pijn. Al deze factoren kunnen een rol spelen in het ontstaan, voortbestaan of herstel van de chronisch pijn.

Ook voor ouders is begeleiding belangrijk

Als ouder heb je vaak al van alles geprobeerd om je kind weer lekker in zijn vel te krijgen. Alle tips die je van je omgeving en zorgverleners hebt gekregen heb je vaak al uitgeprobeerd zoals:

  • rust nemen door even niet te sporten of minder naar school gaan
  • het ritme vasthouden en aan alles meedoen
  • je kind overal naar toe brengen zodat hij iets minder belast wordt
  • streng zijn of juist meegaand
  • hulp zoeken in de vorm van bv fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen, onderzoek door artsen

Wat dan vaak gebeurt is dat ouders niet meer weten waar ze goed aan doen. Begeleiding om inzicht te krijgen in het ontstaan van de chronische pijn en de in standhoudende factoren van de pijn zijn dus essentieel voor er aan het herstel gewerkt kan worden.

Een aantal tips kunnen helpen om nu meteen al in actie te komen. Herken jij bovenstaande klachten bij je kind? En heeft het al lang genoeg geduurd? Boek dan nu de GOUDEN PUZZEL, een online intake als eerste stap naar herstel en gezondheid van je kind.

Wil je meer weten over hoe we jullie kunnen begeleiden? In de BLOG over SOLK vind je alle informatie.

Bronnen:

1.www.pijnenco.nl
2.Fleming A. & Vollebregt J.: Pijn en het brein. De rol van de hersenen bij ‘onverklaarde’ chronische klachten. 2016 Uitgeverij Bert Bakker
3.Liossi C., Howard R.: Pediatric Chronic Pain: Biopsychosocial Assessment and formulation. Pediatrics volume 138, number 5, november 2016
4. www.kinderneurologie.eu
5. Perquin CW, Hazebroek-Kampschreur AA, Hunfeld JA, et al. Pain in children and adolescents: a commin experience. Pain 2000; 87 (1): 51-58.

In onderstaand filmpje wordt dit uitgelegd: hoe werkt pijn?

1 thought on “Chronisch pijn: wat is dat eigenlijk?”

  1. Bedankt voor het delen van dit artikel over chronische pijn. Zelf heb ik al langer last van rugpijn. De klachten houden nu al een tijdje aan en ik ben al in behandeling om de pijn te verminderen. Ik zou graag willen weten waar de pijn vandaan komt.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

DEEL DEZE POST OP:

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin
Scroll naar top
Beweging in Ontwikkeling draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches